Obsługa hotelowa – opis stanowisk

Najczęściej w skład obsługi hotelowej wchodzi kilka, a nawet kilkanaście osób, w zależności od tego, jak duży jest obiekt. Zakres obowiązków każdej z nich określa stanowisko, które zajmuje. Poniżej przedstawiam krótką charakterystykę każdego z nich.

Opis stanowisk obsługi hotelowej

  1. Pokojówka – osoba zatrudniona na tym stanowisku musi dbać o porządek w pokojach gości oraz łazienkach. Zobowiązana jest również do utrzymania w czystości sprzętów, z których korzysta. Pokojówka najczęściej zajmuje się wymianą pościeli i ręczników, odkurzaniem, opróżnianiem koszy na śmieci, ścieraniem kurzy, myciem podłóg, luster, sprzętów sanitarnych oraz uzupełnianiem środków sanitarnych i kosmetyków.
  2. Pracownik porządkowy –na to stanowisko najczęściej przyjmowani są mężczyźni. Jego praca polega na sprzątaniu holu, recepcji, restauracji, ogólnodostępnych toalet, wind, korytarzy, klatek schodowych oraz terenów przylegających do hotelu. W zakres jego obowiązków wchodzi m.in. opróżnianie popielniczek, odkurzanie, ścieranie kurzy, obsługiwanie maszyn polerujących podłogi itp.
  3. Linen – osoba zajmująca to stanowisko odpowiedzialna jest za obsługę maszyn piorących. Ponadto zajmuje się prasowaniem i wydawaniem strojów pracownikom.
  4. Steward – praca na tym stanowisku polega na utrzymywaniu w czystości kuchni oraz wszystkich znajdujących się w niej sprzętów, zmywaniu naczyń oraz obsługiwaniu maszyn zmywających.
  5. Pracownik techniczny (konserwator) – zajmuje się on wykonywaniem drobnych napraw instalacji elektrycznej, grzewczej oraz wodno-kanalizacyjnej. Ponadto dba o sprawne działanie klimatyzacji i naprawia niedziałające sprzęty znajdujące się na terenie hotelu. W zakresie jego obowiązków mieści się także: wymiana żarówek oraz wykonywanie niewielkich prac remontowych.
  6. Houseman – to osoba, na której spoczywa obowiązek przygotowania pokoi dla gości oraz uzupełnienia ich wyposażenia o pościel, ręczniki, kosmetyki, akcesoria higieniczne.
  7. Recepcjonista/recepcjonistka – to osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem. Co robi? Udziela informacji, odbiera telefony i odpowiada na maile, przyjmuje rezerwacje, melduje gości, przydziela pokoje, przyjmuje reklamacje itp.
  8. Kucharz – osoba odpowiadająca za przygotowywanie i wydawanie smacznych posiłków oraz prawidłowe funkcjonowanie kuchni.